Obsah stránky
Na začátku padesátých let minulého století se odborníci začali věnovat kombinovanému postižení sluchu a zraku - hluchoslepotě. Konalo se mnoho diskusí, ze kterých jednoznačně vyplynulo, že hluchoslepota neznamená pouze spojení těchto dvou postižení, hluchotu a slepotu, ale jedná se o další jedinečné postižení.
První verzi definice vytvořila Věra Husáková v roce 1993 v rámci
diplomové práce na Filozofické fakultě UK v Praze. Jinak viz její stať Pojem hluchoslepoty. Speciální pedagogika
1997, č. 2./:
"Hluchoslepota je zdravotní postižení způsobené souběhem sluchové a zrakové vady. Svému nositeli
způsobuje problémy ve sféře psychické, sociální, v běžných situacích všedního života. Je samostatnou kategorií,
vyznačující se nutností individuálního a specifického přístupu k osobám takto postiženým, a to ať již v otázce
výchovy, tak následně v oblasti vzdělávání a sociální rehabilitace. Takto postižené osoby tvoří různorodou
skupinu, kde postižení každého jedince závisí na délce projevu smyslového poškození a na jeho stupni."
(Husáková, V.: Psychické a sociální problémy hluchoslepých dětí. Praha 1993. - Univerzita Karlova. Filozofická
fakulta.) + čl. pro Spec. Ped., Titzl.
"Hluchoslepota je zdravotní postižení vyvolané souběhem sluchové a zrakové vady. Svému nositeli způsobuje problémy zejména ve sféře psychické a sociální a promítá se do běžných situací všedního života. Je samostatnou kategorií postižení vyznačující se nutností individuálního a specifického přístupu k osobám takto postiženým jak v edukaci tak v sociální rehabilitaci. Osoby takto postižené však tvoří různorodou skupinu, kde míra znevýhodnění každého jedince závisí nejen na stupni defektu, ale také na době jeho vzniku a délce jeho trvání.“ (přepracovaná verze definice ve formulaci navržené B. Titzlem r. 2001).
Definice z Memoranda - pro poskytování kompenzačních pomůcek z titulu hluchoslepoty. Psycholog posuzuje pacienta z hlediska funkčního a to podle této definice: "Hluchoslepota je zdravotní postižení vyvolané souběhem (kombinací) sluchového a zrakového postižení. Je to kategorie vyznačující se nutností individuálního a specifického přístupu, a to ať již v otázce výchovy, tak následně v oblasti vzdělávání a sociální rehabilitace. Omezení, ztráta a trvalá absence přirozeného sluchového a zrakového kontaktu s okolím jsou příčinou závažných poruch v oblasti mezilidské komunikace, prostorové orientace, fyzického, psychického a sociálního zdraví, a to bez ohledu na věk pacienta. Řešení těchto problémů vyžaduje včasnou specifickou péči a pomoc oftalmologa, foniatra, psychologa a spec. pedagoga."
"Hluchoslepota je jedinečné postižení, které je způsobeno kombinací vážného poškození sluchu a zraku". (Stanovy občanského sdružení VIA sdružení hluchoslepých, 14.05.2002).
Výchozí verzi návrhu definice pojmu hluchoslepota vypracoval PhDr. Jan Jakeš dne 7.11.2003. Paní senátorka MUDr. Zuzana Roithová rozeslala tento návrh dne 26.11.2003 k připomínkám členům pracovní skupiny, kterou za účelem rozvoje pomoci hluchoslepým lidem kolem sebe shromáždila. Své připomínky panu PhDr. Jakešovi zaslali:
Konečnou podobu návrhu definice hluchoslepoty na základě došlých připomínek a dodatečných konzultací s paní MUDr. Jitkou Řehořovou, MUDr. Ivanem Jedličkou, JUDr. Zdenou Cupkovou a JUDr. Bohuslavem Dohelským vypracovali PhDr. Jan Jakeš a paní Ota Pačesová. Tento konečný návrh se předložil k případným korekturám a odsouhlasení pracovní skupině k otázkám hluchoslepoty svolané poslankyní Evropského Parlamentu paní MUDr. Zuzanou Roithovou a složené z lékařů specialistů, dalších zainteresovaných odborníků a zástupců občanských sdružení a institucí.
Návrh Definice hluchoslepoty - PhDr. Jan Jakeš, Ota Pačesová: "Hluchoslepota je jedinečné postižení, které vzniká kombinací sluchového a zrakového poškození. Způsobuje v důsledku účinků souběhu poruch funkcí sluchu a zraku závažné potíže v psychosociální oblasti, při komunikaci, sociální a funkční interakci s prostředím a při zajišťování vlastních životních potřeb takto postiženého člověka. Současně zabraňuje plnohodnotnému začlenění a zapojení do běžného života a společnosti".
Návrh Definice hluchoslepoty - pracovní skupina LORM: Hluchoslepota je jedinečné postižení dané různým stupněm souběžného poškození zraku a sluchu. Způsobuje především potíže při komunikaci, prostorové orientaci a samostatném pohybu, sebeobsluze a přístupu k informacím. Zabraňuje hluchoslepém člověku plnohodnotně se zapojit do společnosti a vyžaduje zajištění odborných služeb, kompenzačních pomůcek a úpravy prostředí. Více na www.lorm.cz (externí odkaz)
Z uvedeného vidíme, že všechny moderní definice hluchoslepoty mají jedno společné. Shodují se v tom, že hluchoslepota je jedinečné postižení které je způsobeno kombinací vážného poškození sluchu a zraku. Dále se shodují v tom, že se tento termín vztahuje nejen na osoby s úplnou ztrátou sluchu a zraku, ale i na jedince, kteří mají tyto funkce postiženy jen částečně. Znamená to důležitou věc, totiž že hluchoslepý člověk nemusí být vždycky úplně hluchý a slepý. Může také být těžce nedoslýchavý a slabozraký, nebo hluchý a slabozraký či slepý a nedoslýchavý. Ale v žádném případě hluchoslepota nemůže a nikdy nesmí být důvodem k rezignaci.
Nyní je na nás, organizacích pro hluchoslepé, abychom se konečně dohodli na konečné verzi a společnými silami se snažili ji prosadit. V níže uvedených právních předpisech se operuje s pojmem hluchoslepý, aniž by byl blíže vymezen jeho obsah, mohlo by se zdát, že jeho obsah je apriorně znám a všeobecně přijímán. „Kéž by tomu tak opravdu bylo!!, uvádí PhDr. Jan Jakeš v dokumentu předneseném v roce 2006 na konferenci Záblesku v Olomouci. Zařadit definici pojmu hluchoslepota, respektive hluchoslepý, do českého práva zatím přineslo jen dílčí výsledky.
Termín hluchoslepý se v českém právním předpisu objevuje poprvé v roce 1995 ve Vyhlášce číslo 182/1991 Sb. v
příloze č. 4 bod III zní:
III. Rehabilitační a kompenzační pomůcky pro zrakově postižené občany
14. Elektronická komunikační pomůcka pro hluchoslepé
19. Elektronická orientační pomůcka pro nevidomé a hluchoslepé
V roce 1997 se termín hluchoslepý objevil ve vyhlášce o speciálních školách a speciálních mateřských školách (tato vyhláška byla v roce 2004 zrušena nabytím účinnosti nového školského zákona):
Vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 127/1997 Sb., ze dne 7. května 1997, o speciálních školách a speciálních mateřských školách
§ 3 Počty dětí a žáků ve třídě (3) Třídy přípravného stupně, třídy speciálních škol a speciálních mateřských škol pro děti a žáky s více vadami nebo pro děti a žáky s lékařskou diagnózou autismus se naplňují do šesti žáků, třídy pro děti a žáky hluchoslepé do čtyř žáků.
§ 4 Organizace speciálních škol a speciálních mateřských škol (5) Ve speciální třídě pro žáky s lékařskou diagnózou autismus, ve třídě pro žáky hluchoslepé, ve třídě přípravného stupně a ve třídě pomocné školy pro žáky s více vadami zabezpečují výchovně vzdělávací činnost současně dva pedagogičtí pracovníci.
V roce 2000 se termín hluchoslepý objevuje v zákonu o silničním provozu a několik měsíců poté v roce 2001 v příslušné prováděcí vyhlášce: Prvním iniciátorem prosazení červenobílé hole byl PhDr. Jan Jakeš. Dále potom Tyfloservis o.p.s. Praha a Lorm o.s.
Zákon č. 361/2000 Sb., ze dne 14. září 2000, o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu)
§ 67 Speciální označení vozidel a osob (6) Osoby nevidomé a hluchoslepé používají jako speciálního zařízení hole. [poznámka autora: v platném znění zákona má tento odstavec číslo 9]
Memorandum - pro poskytování kompenzačních pomůcek z titulu hluchoslepoty, ze dne 10. prosince 2001, které bylo podepsáno pod záštitou předsedkyně výboru pro zdravotnictví a sociální politiku Senátu PČR Zuzany Roithové. Obsah pojmu hluchoslepota je zde vymezován pomocí lékařských hledisek a částečně se uplatnil i funkční přístup.
Vyhláška číslo 30/2001 Sbírky Ministerstva dopravy a spojů, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a řízení provozu na pozemních komunikacích, schválila 10. ledna 2001 s účinností od 31. ledna 2001 speciální označení pro hluchoslepé osoby:
§ 27 (2) Speciální označení osoby nevidomé je bílá hůl, označení osoby hluchoslepé je hůl s bílými a červenými pruhy o šířce 100 milimetrů.
V roce 2004 se objevuje termín hluchoslepý v novém správním řádu: Zákon č. 500/2004 Sb., ze dne 24. června 2004, správní řád
§ 16 Jednací jazyk (5) […] Osobě hluchoslepé bude ustanoven prostředník, který je schopen se s ní dorozumět pomocí řeči pro hluchoslepé.
V roce 2005 je termín hluchoslepý použit ve dvou prováděcích vyhláškách k novému školskému zákonu:
Vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 72/2005 Sb., ze dne 9. února 2005, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
Příloha 2 Standardní činnosti center II. Standardní činnosti speciální 7) Centrum poskytující služby žákům hluchoslepým, jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka.
Vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 73/2005 Sb., ze dne 9. února 2005, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
§ 1 (4) Za žáky s těžkým zdravotním postižením se pro účely této vyhlášky považují žáci s těžkým zrakovým postižením, těžkým sluchovým postižením, těžkou poruchou dorozumívacích schopností, hluchoslepí, se souběžným postižením více vadami, s autismem, s těžkým tělesným nebo těžkým či hlubokým mentálním postižením.
§ 5 Typy speciálních škol pro účely jejich označování 6) jsou: c) mateřská škola pro hluchoslepé, základní škola pro hluchoslepé.
Od 1. ledna 2006 platí nová znění příloh číslo 2 vyhlášky číslo 182/1991 Sbírky, jíž se provádí zákon o sociálním zabezpečení. Novelizace byla vyhlášena ve sbírce zákonů dne 28.12.2005 pod číslem 506/2005.
V příloze číslo 2 je vymezena hluchoslepota pro přiznání mimořádných výhod druhého a třetího stupně. Jedná se čistě o vymezení z lékařského hlediska, ale i to je malým úspěchem.
Vymezení pro přiznání mimořádných výhod druhého stupně (průkaz ZTP): je kombinované postižení sluchu a zraku (hluchoslepota) funkčně v rozsahu oboustranné středně těžké nedoslýchavosti, kterou se rozumí ztráta slyšení podle Fowlera 40-65%, a oboustranné silné slabozrakosti, kterou se rozumí zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí na lepším oku, kdy maximum je menší než 6/60 a minimum rovné nebo lepší než 3/60
Vymezení pro přiznání mimořádných výhod třetího stupně (průkaz ZTP/P): je kombinované těžké postižení sluchu a zraku (hluchoslepota) funkčně v rozsahu oboustranné těžké nedoslýchavosti až hluchoty, kterou se rozumí ztráta slyšení podle Fowlera horší než 65%, a oboustranné těžké ztráty zraku
zpracovala: Ota Pačesová